Heeft u zich ooit geabonneerd op uw favoriete merknieuwsbrief? Waarschijnlijk wel. Dit is een voorbeeld van trustmarketing, waarvan we de kenmerken in dit artikel zullen bespreken. Wat is Trust Marketing? Trustmarketing (toestemmingmarketing) is een vorm van marketingcommunicatie waarbij consumenten zelf instemmen met het ontvangen van marketingaanbiedingen en nieuws van een merk. Bovendien geeft “permissieve” marketing bedrijven de mogelijkheid om incentives te bieden die in het belang van hun klanten zijn. Het concept is bedacht door Seth Godin en is opgesplitst in twee scholen: Vertrouwde marketing, vertrouwde marketing Soorten permissieve marketing Er zijn twee soorten toegestane marketing: expliciet en impliciet. Expliciet De consument specificeert e-mail en andere contactgegevens om marketingcommunicatie te ontvangen. U kunt zich bijvoorbeeld abonneren op een nieuwsbrief, berichten verzenden via instant messengers, enz. Dit type marketing komt veel voor bij het aangaan van nieuwe zakelijke relaties. Impliciet Bij impliciete resolutiemarketing heeft het bedrijf al een soort relatie met de consument. Dit kan een huidige klant zijn of een frequente sitebezoeker. Welk type trustmarketing ook wordt gebruikt, de klant krijgt controle over het begin en het einde van de relatie (inschrijving, afmelding etc.). Ongeautoriseerde marketing Marketing zonder toestemming (marketing zonder toestemming) is elk voorstel dat zonder zijn toestemming naar de ontvanger wordt gestuurd. U ontvangt bijvoorbeeld een lijst met e-mailadressen van deelnemers aan een conferentie die u sponsort. En dan stuur je ze een nieuwsbrief met een commercieel aanbod – dit is marketing zonder toestemming. Trust Marketing, is het het waard? Voordelen Hoogstwaarschijnlijk is het al duidelijk dat trustmarketing kosteneffectief is. Dit is niet het enige pluspunt. Klanttoelating krijgen is een manier om vertrouwen, merkwaarde en merkloyaliteit op te bouwen. En werken zonder toestemming leidt tot teleurstelling van potentiële klanten, schending van de vertrouwelijkheid en verlies voor het bedrijf. Bovendien genereert trustmarketing nieuwe leads. Wanneer een gebruiker zich op inhoud abonneert, wil hij meer weten over de producten of services van uw bedrijf. Nadelen Omdat trustmarketingcampagnes vaak geautomatiseerd zijn, moeten bedrijven hun frequentie bijhouden. Het verzenden van e-mails of Viber-berichten over elk evenement overlaadt de aandacht en vermindert de interesse van de klant. Hetzelfde geldt voor het versturen van een klein aantal e-mails. De klant vergeet mogelijk dat uw bedrijf net zo snel bestaat als hij erachter is gekomen. Het is belangrijk om het volume en de frequentie van het indienen van inhoud in evenwicht te houden. Welke inhoud te gebruiken bij trustmarketing? Hier zijn enkele goede nieuwsbrieven voor e-mails met vertrouwen in marketing: Promoties – stuur abonnees meldingen over promoties, kortingen en meer. Abonnementsvoordelen – maak unieke aanbiedingen alleen voor leden van de gemeenschap Nieuwsbrieven – houd abonnees op de hoogte van het laatste nieuws en evenementen Bovendien kan het indienen van inhoud die niet gerelateerd is aan het onderwerp van het abonnement leiden tot uitschrijving. Voorbeelden van permissiemarketing E-mailmarketing is er in vele vormen. Het kunnen brieven uit Outlook zijn en massamailings op basis van gespecialiseerde diensten. De meeste basisregels voor permissieve marketing worden automatisch opgenomen in e-mailmarketingservices. Maar hier volgen toch enkele eenvoudige regels: Zorg ervoor dat de klant akkoord gaat met de nieuwsbrief Houd persoonlijke informatie vertrouwelijk en informeer de klant hierover Zorg voor een handige afmeldmogelijkheid in elke nieuwsbrief Kies inhoud die abonnees aanmoedigt om terug te komen Voeg persoonlijkheid toe: e-mails zijn een kans voor bedrijven om zichtbaarheid te krijgen en feedback te krijgen Voorbeeld 1 Trust Marketing: Promotionele mailing Voorbeeld 2 Trust Marketing: Abonnementsbeheer Resultaat Trustmarketing is essentieel voor bedrijven die langdurige relaties met klanten willen aangaan. Mailings naar buitenlandse of aangekochte databases leveren niet meer het gewenste resultaat op. En de berichten zelf komen in spam terecht. De keuze is natuurlijk aan jou. Maar op de lange termijn is de toekomst zeker vertrouwen in marketing.
|
https://marketingbook.shop/ |